طرحواره ها چطور عمل میکنند
نوشته شده توسط : سارا امیدی صدر

2-5 طرحواره ها و عاطفه. بلکه در مواردی باید آن ها را کاهش دهیم و در مواقعی هم باید استرس را تحمل کنیم. مثلاً ما نمیتوانیم کاری کنیم که اختلاف قدیمی والدین حل شود. مثلاً ما نمیتوانیم کاری کنیم که اختلاف والدین حل شود. در این موارد باید سعی شود تا استرس های ناشی از این اختلاف را کاهش دهیم و یا به صورتی تحمل کنیم تا کمتر آزار دهنده شود. با در نظر گرفتن تمامی مفاهیمی که در این مطلب به آنها اشاره شد، طرحواره درمانی را می توان روشی یکپارچه و نوین دانست که برای درمان طرحواره های ناشی از برآورده نشدن نیازهای فرد در کودکی و اختلالات شخصیتی او بکار می رود. در انجام هر کاری بسیار دنبال جلب توجه دیگران هستند و اگر این اتفاق نیوفتد و مورد بی توجهی از جانب آن شخص قرار گیرند بسیار احساس ناراحتی و بی ارزشی میکنند. به همین دلیل در درون خود احساس پرخاشگری و بیارزشی دارند و احساساتی همچون دوست نداشتنی بودن را تجربه میکنند. مثلا وقایعی مانند جنگ، ورشکستگی اقتصادی و چیزهایی که افراد کنترل زیادی روی آنها ندارند هم میتوانند در یک کودک احساس منفینگری را تشدید کنند.

سبک پوشش شما خیلی محافظه­کارانه و به شیوه­ای کاملا پذیرفته شده است زیرا نمیخواهید با دیگران تفاوتی داشته باشید تا دیگران شما را بیگانه نپندارند. شاید اگر شریکتان با کسی که نمیشناسید حرف بزند، و یا دیر به خانه بیاید، مدام واکنشهای بیخود و غیرمنطقی داشته باشید. اقتدار و اعتماد به نفس او زیاد است و باعث میشود شما بیشتر احساس ضعف و بیکفایتی داشته باشید. برای رسیدن به یک زندگی سالم و رضایت بخش و ایجاد سازگاری باخود و دیگران، داشتن یک تصویر ذهنی واقع بینانه و شایسته ضروری است و چنانچه فرد از لحاظ فیزیکی احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد شانس بیشتری دارد که تصویر بدنی مثبتی نیز داشته باشد اما گاهی استرس و اضطراب، دیدگاههای خود انتقادی یا پایین بودن میزان ارزشمندی فرد بر اینکه چه حسی نسبت به بدن خویش داشته باشد تأثیر میگذارد که باعث میشود بسیاری از مردم به تغییر در ظاهر اندام خود پردازند و اقدام به عمل جراحی پلاستیک بنمایند (استوارت2006 1 ؛ به نقل ازحسینی، قاسمی، ملایی گنبدی، رضایی، . این وابستگی باعث آسیب پذیری بسیار این افراد می شود. این نیازهای معمولی شامل: ایمن بودن و یک اساس پایا و ماندنی داشتن، کسب کردن عشق، پرورش آن، شخصیت پذیرفته شده و اثبات شده، شخصیت درمان شده به وسیله تلقین، حمایت و دریافت راهنمایی مناسب و داشتن احساسها و نیازهای معتبر یک شخص تحت عنوان طرحواره درمانی، همه بچهها این نیازهای هستهای راضیشان کرده و نوعی مشکلات رشدی که اینجا نمیتوان به آن ها اشاره کرد.

فردی که طرحواره یا تله ذهنی خود تحول نیافته را دارد نزدیکی هیجانی و صمیمت بیش از حدی با یکی از افراد مهم زندگی خود (اغلب والدین) دارد و این موجب از دست دادن فردیت یا رشد اجتماعی بهنجار در او میشود، در واقع این افراد گرفتار فرد دیگری هستند و باور دارند که بدون حمایت او نمیتوانند شاد باشند. اعتقاد به اینكه برای تأمین حمایت عاطفی كه ناشی از بی ثباتی عاطفی آنها است، نمی توان به دیگران اعتماد كرد. طرحواره ها یکی از ترند ترین مفاهیم روانشناسی هستند که در میان روانشناسان بسیار شناخته شده و پرطرفدار است. ابرازخشم نسبت به والدین در جلسه درمان شاخص ترین مسئله در مرحله ی تکنیک های تجربی است. این کتاب نشان می دهد که چگونه می توانیم با استفاده از راهبردهای اکتشافی و تجربی از شدّت باورهای زیربنایی که آبشخور چنین مشکلاتی هستند، بکاهیم، توصیه می کنم تمام درمانگرانی که در فرآیند درمان با مشکلات شخصیتی بیماران خود دست و پنجه نرم می کنند، کتاب حاضر را مطالعه کنند. اگر هم از نظر اقتصادی شرایط خوبی داشته باشن ممکنه مدام دم از داشته هاشون بزنن و بخوان فخرفروشی کنن.

اما محیط طبیعی و رشد دوران اولیه زندگی و شرایط آن دوران نقشی در چگونگی بیان آن ژن یا ژنها دارند. کسب مهارتهای اجتماعی، چگونگی برقراری ارتباط با سایر افراد و سازگاری اجتماعی از جمله این ابعاد میباشند. به این معنا که کودک باید جنبه های مهمی از خودش را سرکوب کند تا بتواند عشق، توجه و تائید کسب کند. راهبردهای شناختی و تکنیک آموزش دو هدف اولیه این درمان است، آموزش جنبه ایست که مبتنی بر تعلیم بیماران در مورد نیازهای معمولی و هیجانهای معمولی است. 1: تبیین میزان اثربخشی طرحواره درمانی بر راهبردهای مقابلهای در افراد وابسته به مواد. نمونهای از مقابله مسأله مدار عبارت است از اقدام به عمل نمودن- فعالیت خاصی انجام دادن- راهنمایی گرفتن- مشورت کردن- برنامهریزی کردن- جمع آوری اطلاعات- مطالعه کردن- استفاده از روش حل مسأله به فکر کردن و غیره، ژنتیکی، جسمی و اجتماعی است بر این اساس تنوعی از درمانهای دارویی روانشناختی و اجتماعی برای کنترل آن طراحی شده است آنچه که اهمیت دارد این است که فرد وابسته به مواد بر اساس شرایط و مشخصات خاص خود به برنامه درمانی هدایت شود (نادری و همکاران،1387).

طرحواره درمانی به درک پایههای مشکلات روانشناختی فرد در دوران کودکی، ارتباط مراجع - درمانگر و نشاندن فرمولبندی مشکل بر زمینه تاریخچه فردی گستردهتری پای میفشارد. از نظر آن ها مهارت اجتماعی عبارت است از توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه خاص اجتماعی طریقی خاص که در عرف جامعه قابل قبول باشد. در پژوهشی تحت عنوان استفاده از رویکرد طرحواره محور که درمانی نوین و نویدبخش در زمینه اختلالات مزمن هم چون وابستگی به مواد و اختلال شخصیت است و از آنجایی که طرحواره درمانی خصوصاً در زمینه وابستگی به مواد و اختلال شخصیت درمانی نوین است آشکاراست که چنین دانشی مثمر به ثمر واقع شود، زیرا روانشناسان و درمانگران را قادر به شناخت و درمان طرحوارههای ناسازگار اولیه نموده و به درمان وابستگی در این بیماری کمک خواهد کرد. طرحواره ها فراتر از یک باورند آنها ما را برای مقوله بندی اطلاعات و پیش بینی رخدادها توانا می سازند.

طرحوارهها فراتر از یک باورند آن ها ما را برای مقولهبندی اطلاعات و پیشبینی رخدادها توانا میسازند. ۲.احساس میکنم از دستیابی به آنچه دیگران میتوانند به آن برسند، ناتوان هستم. طرحواره درمانی به درمانگر کمک میکند تا مشکلات مزمن و عمیق بیماران را دقیق تر تعریف کرده و آن ها را به گونهای قابلدرک سازماندهی کند. “والدینم را درک میکنم”. در حالی که فریدمن (1980) سازگاری اجتماعی و مهارت اجتماعی را فرایندی میدانند که افراد را قادر میسازد تا رفتار دیگران را درک و پیشبینی کنند، رفتار خود را کنترل کنند و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم نمایند. 1988)، به نقل (ادیبی،1381) سازگاری اجتماعی را مترادف با مهارت اجتماعی میدانند. با توجه به نیازهای جدی مراکز درمانی اعتیاد به برنامههای روان درمانی و اندک بودن پژوهشهایی که به بررسی اثربخشی درمان طرحواره درمانی در درمان اعتیاد پرداختهاند، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان طرحواره درمانی بر سازگاری اجتماعی و بهبود مهارتهای مقابلهای افراد معتاد انجام شده است. در واقع اغلب دردها و آلامی که در زندگی متحمل نمی شویم، از برآورده نشدن نیازهای این کودک در درون ما و جدی نگرفتن اوست. بیماران مبتلا به اختلالات شخصیتی مجموعهای از مشکلات پیچیده و مقاومی را دارند که در بسیاری از موارد روند درمان را متوقف میسازد؛ بنابراین یانگ تحت تأثیر ساختارگرایی طرحواره درمانی را بنا نهاد که اختلالات شخصیتی و دیگر اختلالهای دیرپا را نشانه رفته است (بک،1990).

 





:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: